top of page

Dokkfløydammen

Dokkfløydammen / Vest side:

Mountain-bike ture ud fra Aasgaard hytterne i Synnfjell - Beskrevet af Poul & Karina Torp - August 2010

Distance: ca 32 km, ca 2,5 timer inkl. pauser.

Underlag: Ca 32 km på grus/asfaltvej,

Teknik: Teknisk lavt krævende.

Kondition: Let krævende.

Anbefalet lufttryk i dæk: Middel, da en del af grusvejen er meget ujævn/med løst grus.

Beskrivelse:

Start ud fra hytterne og drej til venstre mod fjeldet.Ca. 4 km: Kommer et T-kryds hvor der drejes til højre mod Lillehammer

Ca. 7 km: Går det ned ad! Pas på farten.

Ca. 7,5 km: Drejer man af vejen ”op” til højre. PAS på for man kommer med god fart ned af hovedvejen. Der kommer små 200m før man skal dreje et ”kaffe skilt 600m”.

Når man ned til broen som krydser elven er man kommet 400m for langt !!Herfra følges vejen ned mod Dæmningen.Ca. 22 km: (kort før dæmning) T-kryds, drej til højre op

mod fjeldet. (til venstre kommer man til dæmningen, 300m, se Øvrig info)
Ca. 25 km: Ankommer man til asfaltvejen, drej til højre op mod Synnfjell og kør af asfaltvejen hjem.

Øvrig info:
Vestsiden er betydelig kønnere end Østsiden (tur 3)
Turen fra første bom ned langs søen går den 70% af tiden ned af, vejen er meget ”løs” grus som begrænser farten lidt.

Ca. 14 km: Ved nr. 2 bom kan man stikke af ned til vandet og holde en pause på ”stranden”. Kanon udsigt. (der er et lille skilt med bådudlejning)

Ved 22 km hvor man køre op….. går det op …langt !!!!

Man kan evt. køre af ved 20 km (op til dyr-lågen) og tage resten af turen som TUR-3.

Tager man ikke Tur-3 kan det anbefales at stikke ned til Dæmningen og se denne (se Øvrig info omkring Tur-3)